Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Povinné tachografy 2. generace

18.08.2023

Od srpna musí mít nově registrovaná vozidla tachograf 2. generace.

Od 21. srpna 2023 musí mít všechna nově registrovaná vozidla podléhající nařízení 561 tachograf 2. generace (GEN2). Stanovený termín tedy platí.

Těchto tachografů je zatím nedostatek, schválený jej má jen Continental a příští týden zřejmě dostane schválení také Stoneridge. Jen v ČR se měsíčně nově registruje přes 1000 nákladních vozidel a autobusů. Nové tachografy chybí ve všech zemích.

Přes naléhání IRU i některých států (vč. ČR na náš podnět) Evropská komise odmítla odklad daného termínu. Přesto dále usilujeme o nějakou formu tolerance pro firmy, které uvedou do provozu od 21. srpna vozidlo ještě se starým typem (GEN1).

Proto Vám doporučujeme, abyste požadovali po svém dodavateli nový typ tachografu a pokud jej nebude mít k dispozici, tak buď převzetí vozidla odložit, nebo s ním uzavřít nějakou dohodu o bezplatné následné výměně. Pokud se naše ministerstvo odhodlá k nějakému pardonu, pak by národní výjimka nefungovala v jiných státech, kdyby se tyto nedokázaly dohodnout na společném postupu, nejspíš s nutným tichým souhlasem Evropské komise.

!!! Upozorňujeme !!!

Součástí Balíčku mobility je i ustanovení, že od 21.8., pokud vozidlo není vybaveno tachografem GEN2, nemá nadále řidič výjimku z vysílání pro doplňkové třetizemní přepravy ani v nákladní dopravě, ani v přepravě osob. Tzn., že od 21. srpna se řidič vozidla s jiným tachografem než GEN2 musí hlásit do IMI pro kabotážní, třetizemní i doplňkovou přepravu (dokládku). Řidič vozidla s tachografem GEN2 může i nadále bez hlášení do IMI provádět max. 2 doplňkové třetizemní přepravy (dokládky).

Autor: Vojtěch Hromíř, GT ČESMAD

Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje moderní technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.